توافق نامه های حباب های سفر چیست و آیا افغانستان با آن نیاز دارد؟


نسیمنعیمی


برنامه هایی که به اصطلاح راهرو های هوایی یا حباب های سفر نامیده می شوند، توافق نامه هایی بین کشورهایی هستند که به شهروندان اجازه می دهند بدون نیاز به قرنطینه از مرزها عبور کنند. این توافقات امید به از سرگیری سفرهای تجارتی و سیاحتی بین المللی را بعد از قرنطین  و بستن تمامی مرز های کشور ها ایجاد می کنندجدیدا دولت ها با این حبابها، یک دستورالعمل ژئوپلیتیکی که امیدوار هستیم موقت باشد، در امتداد خطوط اپیدمیولوژیک با پیامدهای پیچیده برای تجارت، سیاحت و شیوه های سرمایه گذاری ایجاد می کنند.

در حال حاضر، کاهش سفرهای جهانی بی سابقه است. حدود نیمی از پروازهای جهان زمینی شده و مسافرت ها به طور کلی 95٪ کاهش یافته اند. در مقابل این خسارات شدید اقتصادی، ایده حباب های مسافرتی بسیار جذاب به نظر می رسد.
لاتویا، لیتوانیا و استونیا نخستین کشورهایی بودند که ترتیبات این سفرها را در ماه می سال روان آغاز و امکان حرکت آزاد برای شهروندان سه کشور عضو اتحادیه اروپا را فراهم کردند. به تعقیب آن کشور های دیگر، مانند ایالات متحده امریکا، جاپان، فرانسه، جرمنی و هندوستان در قالب این پیمان ها توافق نموده اند. در حالی که سفر در گستره‌ی بزرگتر محدود است. مقامات در مورد حباب مشابهی بین استرالیا و نیوزلند و همچنین شاید بین کشور های آسیای میانه، پاکستان و اتریش در حال بحث هستند. با گذشت زمان، احتمالاً تعداد زیادی حباب کوچکتر پدیدار خواهد شد. به نوبه خود، این حباب ها می توانند به یکدیگر متصل شوند و مناطق آزاد بیشتری ایجاد کنند که امکان مسافرت نامحدود را فراهم می کند.


چه کشور های می توانند توافق نامه ها را امضا نمایند:

البته حتی در حباب ها نیز محدودیت هایی وجود دارد. کره جنوبی و چین در اوایل ماه می سال روان یک حباب کوچک برای مسافران تجاری باز کردند، اما در این چارچوب مسافران نیاز به ویزه و آزمایش بیماری های متعدد داشتند. سایر طرح های دو جانبه می توانند با دوره قرنطینه، برنامه های سفر از قبل ارسال شده یا اپلیکشن های نظارت اجباری همراه باشند.

حباب های کامل سفر نیاز به تمهیدات پیچیده تری دارند. کشورهایی که امیدوار به تشکیل یک حباب مسافرتی هستند، احتمالاً باید:

 - به لحاظ شرایط همه گیری به یکدیگر شباهت داشته باشند

  • سپس آنها باید در زمینه‌ی ایجاد قوانین مشابه توافق داشته باشند.
  • به اشتراک گذاری گسترده داده ها کارشیوه را مشخص نمایند.
  • و همچنین بطور بالقوه در مورد نحوه کارکرد برنامه های مختلف ارتباطی ملی برای ارتباط برقرار کردن با یکدیگر، توافق کنند.
  • همچنین آنان باید بدون اینکه حریم خصوصی شهروندان نقض شود، اطلاعات آنها را در اختیار طرف مقابل قرار دهند.
  • شرکای حباب باید به سیستم صحی یکدیگر ایمان کافی داشته باشند تا قبول کنند که شیوع بیماری در یک کشور قبل از اینکه دوباره به دیگران سرایت کند، مهار خواهد شد. سرانجام باید گفت که حباب ها شکننده هستند و نیاز است تا دولت ها در استحکام و تداوم آن تلاش دسته جمعی نمایند

مشکل این جاست که باید از خود بپرسیم، وقتی یک شیوع جدید رخ دهد، چه اتفاقی می افتد. همچنین چه زمانی قوانینی حاکم می شود که بار دیگر می توان مرزها را بست. اجرای این طرح ها برای کشورهایی مانند استرالیا و نیوزلند که موفق به کنترل شیوع بیماری شده اند، سخت خواهد بود. اما برای کشورهایی که سطوح مختلفی از بیماری را تجربه می کنند، مثل هندوستان و افغانستان، تقریبا غیرممکن به نظر می رسد.


آیا افغانستان و هند می تواند با هم شرکای حباب باشند:

از آنجایکه هند برای افغانستان از لحاظ سیاسی و اقتصادی حایز اهمیت است، توافق روی حباب مسافرتی میان این دو کشور باید برسی گردد

دولت هند با کشور های ایالات متحده امریکا، فرانسه و جرمنی  بحث در مورد آغاز حباب های سفر را نهایی نموده. بر اساس این توافقات:

  • خطوط هوایی یونایتد ایالات متحده امریکا از تاریخ ۱۷ جولای الی ۳۱ جولای به تعداد ۱۸ پرواز از ایالات متحده امریکا و هند انجام خواهد داد.
  • همچنان خطوط هوایی ایر فرانس به تعداد ۲۸ پرواز از تاریخ ۱۸ جولای الی ۱ اگست به شهر های دهلی، ممبی، و بنگلور انجام می دهد
  • و خطوط هوایی لفتانزا جرمنی نیر پرواز های خویش را در جریان دو هفته انجام خواهند داد.
  • کشور های دیگر نیز مورد علاقه این هندوستان است تا شامل توافق حباب مسافرتی گردند که جدیدا این دولت اعلان نموده که با اسرایل نیز این توافق نهایی می گردد و پرواز ها میان این دو کشور در قالب حباب مسافرتی آغار خواهد شد.

 پرواز ها از طریق حباب مسافرتی به این معنی نیست که مسافرت ها و پرواز های تجارتی به شکل قبل انجام خواهد شد. در حقیقت پرواز ها از طریق حباب مسافرتی عموما به معنی بازگشت به کشور می باشد. اما کشور ها می تواند در قالب این حباب ها به سکتور های سیاحت، تجارت نیز بحث و گفتگو نمایند و یک میکانیزم قابل قبول را جهت رشد دوباره مراودات تجارتی و سکتور سیاحت به توافق نمایند.

از آنجاییکه حجم تجارت افغانستان و هند در ماهای قبل ار شیوع وایرس کرونا نسبت به سال  قبل به رشد چمگیر دست یافته بود، اما به شیوع این بیماری و بسته شدن مرز های کشور ها، به پایین ترین سطح آن رسیده است. این نمایندگی با برسی اوضاع و یافتن یک راه حل برای اغاز دوباره مروادات تجارتی میان افغانستان و هند، وزارت امور خارجه این کشور در مورد اغاز گفتگو ها برای حباب مسافرتی میان افغانستان و هند علاقمندی نشان داده است

از دید این نمایندگی قبل از آغاز پرواز های عادی میان دو کشور، بحث روی توافق حباب مسافرتی میان دو کشور در شرایط حاضر نیاز است. این توافق می تواند برای برای رشد دوباره و حمایت سکتور خصوصی جهت صادرات اقلام تجارتی افغانستان به هند کمک کند

دولت افغانستان از فرصت پیش آمده با مدیریت مسیرهای صادراتی به هند مانند باز نگهداشتن کاریدور هوایی افغانستان و هند در قالب توافق حباب مسافرتی جهت عرضه محصولات باکیفیت و رعایت استندردهای لازم از جانب تاجران کشور استفاده بهینه نماید

- - -  ختم گزارش - - - 






نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

رویکرد پاکستان به روند صلح افغانستان